Isnin, 24 Februari 2014

DAN BILA MR.RIGHT TIBA - Bahagian 26

 AINA sedang duduk di atas kerusinya dengan muka yang serius dan sedang sibuk meneliti kertas tugasannya di bilik kuliahnya sebelum pensyarah mereka masuk. Sememangnya kerjanya sudah pun siap tetapi itulah sikap Aina sebelum di hantar kepada pensyarah dia lebih suka untuk menelitinya terlebih dahulu. Tiba - tiba rakan sekuliahnya, Irni menjerit di pintu masuk bilik kuliah mereka. Aina mendonggakkan kepalanya dan memandang kearah Irni yang melambai - lambaikan tangannya supaya Aina kesitu. 

" Ape? Aku sibuk ni... Kau pergilah ke tandas dengan Mary." Ujar Aina. 

" Bukan ahhh.. ade orang nak jumpa dengan kau ni.. cepat. " Balas Irni. 

Setelah memandang dengan panca inderanya ke pintu masuk bilik kuliah mereka dengan jelas. Aina menelan airliurnya kerana terkejut melihat kelibat Iqbal yang sedang mempamerkan senyumannya apabila melihatnya. 

" Aina.... " Panggil Iqbal dengan lembut. 

Hulk ni.. sakit ape pergi jumpe aku masa ade kuliah ni.. Depan kekawan aku yang busybody ni lagi weii... Aina.. pura - pura buat kerja Aina.. Pura - pura sibuk... ape pulak pura -pura sibuk? Aku memang sibuk ape? Tengok kertas... tengok kertas, Aina... 

" Nur Aina Muslihah." Jerit Iqbal. Kesemua teman sekuliah Aina kini memandang Iqbal yang berada di daun pintu kemudian mata mereka beralih kepada Aina. Aina mengigit kedua pipinya dari dalam. 

" Phewitttt... " Ujar salah seorang rakan Aina. 

" Boyfriend ke Aina? Ajib melepaslah kau.. kau cari perempuan lain... Aina dah berpunye... " Ujar yang lainnya. 

" Ape phewitt..phewitt...! Aku bagi penumbuk kang! " Marah Aina kepada rakan - rakannya. Pecah ketawa mereka semua apabila melihat Aina. Sungguh comel Aina berkata begitu dengan tangannya yang menyediakan buku lima dan ditujukan kepada rakan sekuliahnya. Iqbal ketawa kecil di daun pintu. Masak dengan perangai Aina. 

" Aina... nak Iq masuk ke nak sembang kat luar ni? " Soal Iqbal. 

" Silakan masuk bro senior... sebelum pensyarah kami datang. " Kata rakan sekuliah Aina yang merupakan seorang lelaki. 

" Ehem... masuk ajelah Iqbal. Mrs. Iqbal Hamim kita malu agaknya.... " Ujar Mary yang duduk di belakang Aina. 

" Mary...! " Aina mencubit lengan Mary. Geram. 

" Ouchhh... garanglah kau ni... !" Mary meniup lengannya yang sakit. Setelah itu Iqbal masuk ke dalam bilik kuliah mereka dengan gayanya yang kool. Siapa saja boleh terpikat dengannya. 

" Aina okay? Sihat? Kalau tak sihat Iq belikan ubat.. " Tanya Iqbal yang berada di sebelahnya. Rakan sekuliahnya terdehm - dehm. Aina menarik muka masam. 

" Sihat alhamdulilah.. tak sakit mana pun... syukran. Ade ape nak jumpe ni? " Soal Aina dengan nada yang amat perlahan. Dia tidak mahu perbualan mereka di dengar oleh rakan sekuliahnya yang memasang telinga. 

" Besarkan suara, Aina... kita orang tak dapat dengar dengan jelas. " Usik rakan sekuliahnya. 

" Diam aahh...! " Teriak Aina. 

" Ade ape nak jumpe ni? " Tanya Aina lagi. 

" Saje.. nak tanya khabar. " Ujar Iqbal dengan senyuman yang memukau. 

" Hah? Telefon kan ade? Ape gune telefon kalau tak gune?" Soal Aina binggung. 

" Telefon lain... dengar suara aje.. tapi tak nampak muka..." Balas Iqbal dengan nada yang romantik. 

Lahh... penyakit Mr. Romantik ala ala.. fantastik dia datang pulak.. alahaii malunye...! Ade doa menahan diri dari sifat malu ke? Tengok kekawan aku dah nak cair... ambik baldi.. ambik baldi... 

" C.I.N.T.A K.I.T.A " Nyanyi kesemua rakan sekuliahnya termasuk Mary yang ketinggalan dan baru masuk pada nota yang terakhir. 

" Daahh... Dahhh key lari. Tak sedap aku dengar. Bernanah telinga aku!" Kata Aina yang menutup mulut Mary dengan tangannya. Ketika ini terjadi prof. Sofimah telah masuk kedalam kelas mereka. 

" Assalamualaikum.... " 

Mak oii... tu buka suara prof. Sofimah ke? Buat malu aku je... Iqbal keluarlah weii.. uwaaaa.... 

" Walaikumsalam prof......" Mereka semua berdiri dan menjawab salam dan kemudian mengambil tempat duduk masing - masing. 

" Ehh Iqbal buat ape ke sini? Ade ape ni?? kamu tersalah kelas ke?" Tanya prof. Sofimah yang melihat kelibta Iqbal yang berdiri di sebelah Aina. Iqbal boleh di lihat dengan jelas apabila kesemua penuntun telah duduk. Prof. Sofimah berusia lebih dari 40 tahun dan memekai gelas mata dan mengenakan baju kurung berwarna biru tua. 

" Tak... saye kesini sebab nak jumpe teman wanita saye..., Aina. Tapi dah selesai prof. Izinkan saye keluar. " Iqbal meminta izin untuk pergi dari situ walaupun prof. Sofimah ibu kepada Joe dan pada kebiasaannya dia memanggil dengan gelaran ' mama Joe. ' Dia tetap memanggilnya dengan gelaran prof. ketika di universiti. 

Dia sebut nama aku pulak... Habislah aku kali ni... Desis Aina di dalm hatinya dan mengeleng. Aina menundukkan kepalanya dengan laju apabila melihat prof. Sofimah tersenyum meilhatnya. Malu! 

Iqbal meluru ke pintu keluar kerana dia tidak mahu menganggu sesi kuliah mereka pada petang hari itu. 

" Iqbal...?" Panggil prof. Sofimah. 

" Yes, prof.? " Iqbal menoleh kebelakang kerana dia membelakangi prof. Sofimah. 

" Kamu ade nampak Joe tak? Dah berkali - kali prof. call tapi tak angkat. Kalau kkamu jumpe nagn dia bagitahu yang prof. nak jumpe dengan dia sekarang. " Terang prof. Sofimah yang risau dengan anak lelakinya. 

" Seingat saye petang ni.. kita orang ade meeting klub skuasy. Mungkin dia sibuk kot.. nanti saye sampaikan pesanan prof. padanya. " Jawapnya dengan sopan 

Aina mendonggakkan kepalanya dan badannya separuh berdiri. Dia mengambil kesempatan melihat adakah Iqbal sudah keluar ke belum. Alhamdulilah.... Aina menarik nafas lega. 




" JOE.. apasal mama Joe cari kau tadi? " Soal Iqbal yang membuat warm - up bola skuasy dan memukulnya ke dinding selama beberapa minit setelah tamat meeting mereka tadi. 

" Sebab dia tak suru aku balik terus.. Dia nak aku singgah kedai beli tepung, gula, serbuk koko, perwarna kuning dan coklat dan..... " Ujar Joe yang memukul bola skuasy kedinding apabila Iqbal memulakna permainan itu. 

" Hah.. ape lagi satu ni? Mampus aku tak ingat... Tak menjadi kueh mama aku nak membuat nanti. " Kata Joe yang cuba untuk mengingati bahan - bahan yang di sebutkan oleh mamanya tadi sehinggakan tidak tertangkap bola skuasy yang di pukul oleh Iqbal. 

" 1 - 0. " Ujar Iqbal dengan senyuman. 

" Woii... mana aci... sekali lagi. " Arah Joe yang mengambil bola yang di berikan oleh Iqbal kepadanya. 

" Ape yang buat kueh jadi kembang ni .. Iq? " Soal Joe yang tercunggap - cunggap untuk mendapatkan bola. Berlari kesana sini mereka berdua. 

" Mentega? " Teka Iqbal. 

" Aa'aahh.. mentega... aku hairan.. ahhh.. bola di depan... tak sempat nak tangkap ahhh.... " Joe cuba untuk menyambut bola tersebut dan memukulnya kedinding tetapi bola tersebut sudah pun gugur di bawah garisan putih. 

" Hairan? Kenape? " Soal Iqbal yang menghayunkan raketnya untuk memukul bola yang di pukul oleh Joe. 

" Kenape.... semua... perempuan.... boleh... ingat ... semua... benda... " Ujar Joe yang semput. 

" Dah.. dah Joe kau tu dahlah semput.. kesian aku tengok... Kang tak pasal pasal mama kau tak jadi buat kueh. " Iqbal memandang Joe. Heiii.. semput... semput pun lulus juga masuk klub skuasy... Tak fit budak ni... Dah memang minatnya Iqbal takut untuk melarangnya. 

" Guys.. giliran kita pula main.. " Kata seorang perempuan yang mendonggakkan kepalanya apabila membuka pintu transparent di gelangang skuasy itu. 

" Give us 20 minutes, Reha.. " Pinta Iqbal. 

" Make it 15 guys.. kita orang tunggu kat luar. " Balas Reha yang setuju dan berlalu dari situ dengan rakan sepermainannya nanti. Iqbal mengangguk tanda setuju. Lima belas minit telah berlalu. Iqbal dan Joe keluar dan mengapai beg sukan mereka. Permainan tadi telah di menangi oleh Joe dengan mata 11 - 4. Mereka hanya sempat pada pusingan yang pertama saja. 

" I will take my revenge on the next match! " Bak kata Iqbal yang berpuar - pura kurang puas dengan keputusannya. Sebetulnya Iqbal memang tidak boleh di lawan dalam permainan skuasy kerana ia adalah makanannya. Tetapi dek simpati dengan Joe yang semput. Iqbal bagi kesenangan untuk menewaskannya. Tetapi hari - hari akan datang aku takkan bagi kelonggaran pada kau Joe! " Desis Iqbal di dalam hatinya. 




********************************** BERSAMBUNG KE BAHAGIAN 27 ************************************ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan